KAVA I ZDRAVLJE
Karijes, rak, dijabetes
|
Karijes, rak, dijabetes
Kava bogata antioksidansima
Jedna do dvije šalice kave dnevno može pomoći i u zaštiti organizma od raka jetre i debelog crijeva te šećerne i Parkinsonove bolesti. Znanstvenici sa Sveučilišta Scranton ispitivali su sadržaj antioksidansa u preko 100 vrsta voća, povrća, začina, napitaka i drugih prehrambenih artikala. Ustanovljeno je da kava sadrži više antioksidansa od svih ispitanih namirnica, bilo da je u pitanju kava s kofeinom ili bez njega. Jedna do dvije šalice kave dnevno može pomoći i u zaštiti organizma od raka jetre i debelog crijeva te šećerne i Parkinsonove bolesti.
Kava u prevenciji dijabetesa
Žene koje konzumiraju velike količine kave imaju manji rizik obolijevanja od dijabetesa, sugerira istraživanje provedeno uz sudjelovanje 29.000 ispitanica.
Americki znanstvenici s University of Minnesota su rezultate svoje studije objavili u stručnom časopisu Annals of Internal Medicine.
Pokazalo se da je rizik obolijevanja od dijabetesa u najvecoj mjeri bio smanjen kod ispitanica koje su konzumirale kavu bez kofeina, pa stoga istraživači pozitivan utjecaj kave pripisuju antioksidantima koje taj napitak sadrži. Znanstvenici zaključuju da antioksidanti imaju zaštitni učinak na beta stanice koje su u gušterači zadužene za proizvodnju inzulina. U istraživanju je utvrdeno kako ispitanice koje dnevno popiju najmanje 6 šalica kave imaju za 22% manje izglede da će oboljeti od dijabetesa tipa 2. Kod ispitanica koje su dnevno konzumirale više od 6 šalica kave bez kofeina taj je rizik bio smanjen za 33%.
Kava štiti od zubnog karijesa
Kava osim kofeina sadrži i brojne druge, manje ispitane sastojke, među kojima neki štite od karijesa, tvrde talijanski znanstvenici sa sveučilišta u Anconi nakon pokusa na umjetnoj površini.
Zubni karijes nastaje tako da sastojci sline oblože gornju površinu zuba slojem sluzi. Tako se razmnožavaju različite vrste bakterija, među kojima i bakterija karijesa streptococcus mutans, koje na kraju stvaraju čvrste naslage. Dovoljnom opskrbom šećerom, streptokoki oslobadaju kiselinu i napadaju zubnu caklinu. Odavno je poznato da sirova i pržena zrna kave sadrže antibakterijske tvari. Nejasno je jedino kako one djeluju, a nedostaje i potvrda na ljudima.
Kava je samo jedna od živežnih namirnica u kojima su znanstvenici pronašli tvari koje sprječavaju nastanak karijesa u ranoj fazi. Tvari sličnih svojstava ima i u čaju i različitom voću, pa bi kao sastavni dijelovi tekućina za ispiranje usta ili zubnih pasta mogli biti korisni u borbi protiv karijesa.
Kava štiti od raka
Njemački istraživači sa sveucilišta u Muensteru su u kavi otkrili antioksidant koji, po njihovom mišljenju, može spriječiti rak debelog crijeva. Testiranja provedena na životinjama su pokazala da supstanca po imenu metilpiridinium potiče djelovanje enzima za koje se vjeruje da mogu zaštititi od pojave raka debelog crijeva. Ovo je prvo istraživanje koje je uspjelo identificirati specificni sastojak kave koji djeluje protiv raka. Znanstvenici dodaju kako će se tek nakon istraživanja provedenim na ljudima moći utvrditi kolika je količina kave potrebna da bi se postigao zaštitni učinak.
Dosadašnji rezultati sugeriraju da bi rizik obolijevanja od raka debelog crijeva moglo smanjiti redovito konzumiranje jake espresso kave. Metilpiridinium se gotovo isključivo može pronaći u kavi i proizvodima od kave. Nema ga u sirovim zrnima kave, a nastaje tijekom procesa prženja. Metilpiridinium je prisutan i u kavi s kofeinom i bez kofeina, te instant kavi.
Kava može smanjiti rizik za rak dojke
Žene koje zbog mutacija na genu BRCA1 imaju veće izglede da će oboljeti od raka dojke mogu taj rizik smanjiti konzumiranjem kave. Istraživaći s University of Toronto su analizirali povezanost između konzumacije kave i rizika obolijevanja od raka dojke za 1690 žena s opasnim mutacijama na genima BRCA1 i BRCA2.
U studiji koju je objavio International Journal of Cancer se pokazalo da žene koje imaju mutacije na genu BRCA1 mogu konzumacijom 1-3 šalice kave na dan svoj rizik obolijevanja od raka dojke smanjiti za 10%. Dnevna konzumacija 4-5 šalica kave je izglede za pojavu bolesti smanjivala za 25%, a konzumacija 6 ili više šalica kave na dan za cak 69%. Kava nije pružala zaštitu ženama koje su imale mutacije na genu BRCA2.
Znanstvenici vjeruju kako se zaštitni učinak kave temelji na visokoj razini fitoestrogena u tom napitku. Fitoestrogeni bi mogli smanjiti rizik obolijevanja od raka dojke jer su po strukturi slični estrogenima koji nastaju u organizmu te se mogu vezati uz receptore za estrogen, kažu istraživači.
Kava i čaj štite od dijabetesa
Istraživanje objavljeno u časopisu International Journal of Obesity ukazuje na povezanost konzumiranja kave i čaja te smanjenog rizika od dijabetesa. I ranija istraživanja pokazala su da kofein može smanjiti takav rizik, iako se još uvijek ne zna na koji način i zašto. Međutim, prema ovom najnovijem istraživanju, redovno konzumiranje kave i čaja ima zaštitno djelovanje samo kod osoba mlađih od 60 godina. Također, povezanost vrijedi samo za osobe koje su uspjele smanjiti svoju tjelesnu masu, a poznato je da smanjenje težine korisno djeluje na kontrolu razine glukoze u krvi.




