KAVA I ZDRAVLJE
Fetus, srce, jetra
|
Fetus, srce, jetra
Kofein djeluje na fetus
Kada se govori u utjecaju kave i drugih napitaka s kofeinom na zdravlje treba se sjetiti da su oni "juhica" različitih kemikalija s raznolikim farmakološkim međudjelovanjem koje može biti i suprotno djelovanju kofeina. Primjer su klorogenične kiseline za koje se pokazalo da djeluju na prijamnike, receptore opijata na isti način kao lijekovi koji blokiraju takozvani "dobar osjećaj" koji tjera ljude na korištenje narkotika i alkohola.
Danski su znanstvenici, pak, prije četiri godine, dokazali i da nefiltrirana kava podiže razine lošeg LDL kolesterola za 9 do 14 posto, dok ista količina filtrirane nema taj učinak. Znanstvenici to pripisuju učincima kavestola i kahveola, dvaju alkohola nađenih u kavinom ulju.
Mark Klebanoff s Nationl Institute of Child Health and Human Development iz Washingtona, tražio je u krvi dragovoljki, metabolit kofeina paraksantin da vidi ima li kofein učinak na rizik od pobačaja. Rizik je, utvrđeno je, povećan samo kod žena koje piju pet i više šalica dnevno. To je umirujući podatak, no, mnoge trudnice ionako prestanu piti kavu - jer im se izgubi okus.
Brenda Eskenazi, s Berkeley University smatra da trudnice moraju paziti na količine kofeina, radi sigurnosti on prolazi kroz posteljicu i ima duže vrijeme razlaganja kod trudnica. Može povisiti broj otkucaja srca fetusa, čak i bez utjecaja na majku. Također, kofeina ima i u mlijeku dojilja, što može utjecati na dijete. Bilo kako bilo, rasprave o zdravstvenom utjecaju kofeina, nastavit će se sve dok ljudi budu uzimali ono što ga sadrži, prije svega kavu. Čvrsti i nepobitni dokazi da je kava štetna, kakvo postoje za pušenje, značili bi golem problem za javno zdravstvo zbog milijuna uživatelja širom svijeta.
Kava smanjuje rizik od oboljenja jetre
Ljudi koji piju previše alkohola, koji imaju previše kilograma ili previše željeza u krvi, moći ce smanjiti rizik od oštećenja jetre svakodnevnim pijenjem kave ili čaja. Istraživanje provedeno na skoro 10.000 ljudi pokazalo je kako oni koji piju više od dvije šalice kave ili čaja dnevno obolijevaju od kroničnih bolesti jetre upola manje od onih koji piju manje od šalice dnevno.
Kava ne pomaže kod oboljenja jetre zbog drugih uzročnika, poput virusnih infekcija, pokazalo je istraživanje koje su proveli američki znanstvenici.
'Iako je prerano preporučivati pacijentima povečavanje unosa kave ili čaja u organizam, nalazi našeg istraživanja potencijalno nude ljudima koji se nalaze u rizičnim grupama praktičan način kako da smanje rizik kroničnog oboljenja jetre', rekla je doktorica Constance Ruhl, jedna od voditeljica istraživanja. 'Uz to, nadamo se da će ovi naši zaključci ponuditi neke smjernice znanstvenicima koji se bave bolestima jetre.'
Rezultati istraživanja objavljenog u američkom stručnom časopisu Gastroenterology pokazuju da je kofein ključ svega, a vjerodostojnost mu daje 9.849 učesnika koji su u ovom vladinom istraživanju sudjelovali skoro 19 godina.
Kava može biti i dobra za srce
Ako pijete puno kave, to samo po sebi ne mora značiti da ćete se naci u skupini ljudi s većim rizikom od srčanog udara. Ispijanje kave može povećati, ali i smanjiti rizik od srčanog udara - sve ovisi o genetskom naslijeđu konkretne osobe, tvrde znanstvenici.
Ljudi čiji je metabolizam sporiji imaju 36 posto povećan rizik od srčanog udara ako piju dvije do tri šalice kave dnevno, a daljnjom konzumacijom rizik eksponencijalno raste. Pritom valja spomenuti da je istraživanje provedeno na Sveucilištu u Torontu te je zasnovano na kavi kakva se obično pije u Sjevernoj Americi - dakle, u pravilu slabijoj i od instant kave kakvu mi pijemo, a puno slabijoj od turske kave. S druge strane, oni čiji je metabolizam brz te konzumiraju istu količinu kave imaju za 22 posto smanjen rizik od srčanog udara. To upućuje na zaključak da kofein više štete napravi što se dulje zadržava u probavnom sustavu, kažu znanstvenici.




